Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad informuje, że wkrótce zakończona zostanie realizacja prac w ramach budowy obwodnicy Chełmca, która połączy drogę krajową nr 68 z północną obwodnicą Nowego Sącza. Nowa droga ma zostać oddana do użytku we wrześniu.
Jak informuje GDDKiA w komunikacie prasowym, rozpoczęta w styczniu 2022 roku inwestycja zmierza ku końcowi. W lipcu położona została ostatnia warstwa asfaltu, dlatego przed wykonawcą pozostały już do realizacji tylko prace wykończeniowe, takie jak posadzenie 100 drzew, malowanie oznakowania poziomego i montaż oznakowania pionowego, zabudowa ekranów akustycznych, a także roboty wykończeniowe wzdłuż drogi i na drogach lokalnych, to jest na ulicach Batalionów Chłopskich, Leśnej i Węgrzynek. W ramach budowy zużyto 700 ton stali i prawie 6 tys. ton masy bitumicznej, a także ok. 70 tysięcy metrów sześciennych ziemi w celu utworzenia nasypów. Inwestycja została zrealizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 roku.
Choć nowa trasa ma tylko 1,5 kilometra długości, jej znaczenie dla lokalnego układu transportowego będzie bardzo duże. Droga połączy bowiem Rondo Siostry Czesławy Lorek z Rondem im. Księdza Profesora Bolesława Kumora, umożliwiając tym samym ominięcie przebiegających przez centrum Chełmca ulic Limanowskiej i Marcinkowickiej. Choć Chełmiec nie posiada praw miejskich, jest siedzibą gminy i liczy blisko 4 tys. mieszkańców, a to jednak więcej niż w przypadku bardzo wielu małych miast w Polsce.
Jak bardzo inwestycja zmieni życie mieszkańców Chełmca najlepiej może unaocznić fakt, iż w styczniu 2020 roku przez centrum miejscowości przejeżdżało ponad 26 tys. pojazdów (w tym blisko 4 tys. samochodów ciężarowych i dostawczych) na dobę. Wyprowadzenie ruchu tranzytowego z Chełmca wpłynie zatem w istotnym stopniu korzystnie dla bezpieczeństwo i komfort życia. Nakłady inwestycyjne na ten cel opiewają na 50 mln zł, a wykonawcą jest konsorcjum Swietelsky i Swietelsky Rail Polska, zaś nadzór nad realizacją wykonuje spółka Arcus. Relatywnie wysoki koszt inwestycji wynika ze znacznej liczby obiektów inżynieryjnych, które zbudowano średnio co ok. 350 metrów. To dwa mosty nad rzeką Biczyczanką i dwa wiadukty nad ulicami Chełmca.